Tfn: 070 – 265 22 14 info@inlandetsteknikpark.nu

Teknikparken besökte Volgsjö skola i Vilhelmina för att se hur eleverna och lärarna jobbar med sin 3D-skrivare och de roliga Lego-robotarna.

Eleverna får börja programmera redan i förskolan och lär sig sedan allt om samband mellan fart, tid, sträcka och grader på lektionerna i matte. De som var med från början går i 7:an nu och om två år får vi se om intresset för att välja Teknikprogrammet har väckts hos några av dem. De har också en 3D-skrivare som är igång hela tiden. Skrivaren är placerad vid en glasruta mot korridoren och där köar eleverna för att se sina produkter bli utskrivna.

I Åsele Centralskola använder man utrustningen i åk 6-9. 3D-skrivaren används bl.a. i Tekniken när eleverna designar egna produkter med dubbla funktioner, t.ex. kapsylöppnare, knappar i Textilslöjden eller en strömbrytare. De ritar upp dem i TinkerCad och skriver ut resultatet med 3D-skrivaren. Uppgiften omfattar hela processen från egen idé till en färdig produkt som blir på mm exakt. LEGO-robotarna används som en del i Teknikundervisningen. Eleverna lär sig att tillverka och styra en robot med blockprogrammering och få den att ta tag i och lyfta saker och köra igenom en bana. Eleverna i Åsele använder sig också av minidatorn Raspberry Pi och kopplar enklare elektriska komponenter som de sedan kan styra med hjälp av datorn som de får programmera med t.ex. programmeringsspråket Python.

VR-glasögonen används i Tekniken för att styra en timmerkran inifrån hytten och i Bild för att rita med handkontrollerna som blir pensel och palett och vrida runt och skapa ett konstverk i tre dimensioner. I framtidens klassrum är tanken att alla eleverna har VR-glasögon och tillsammans besöker Londons museum eller Kinesiska muren med läraren som guide eller i Biologin för en rundresa i kroppens organ.